-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35442 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:26

امام حسين، هدف سفر به كربلا و قيام خود را چه اعلام كردند؟
امام حسين(ع) هدف اصلي سفر به كربلا را تحصيل رضاي الهي ميداند و لذا در آغاز سفر كنار قبر جدّ گرامش(ص) از خدا ميخواهد كه او را موفّق به اين كار بدارد: «أسئلك يا ذَالجلالِ والإِكرام بِحقّ القَبْر ومَنْ فيه إلّا إخْترتَ لي ما هولك رضيّ ولِرسولك رضي»؛ (بحار 44/328)

اي خدايِ با جلالت و كرامتْ بخش به حق اين قبر و به حق كسي كه درميان آن غنوده است، از تو مي خواهم كه راهي در پيش روي من بگذاري كه رضاي تو و رضاي رسول مرتضاي تو (ص) در آن است. رضايت رسول خدا (ص) و رضايت مؤمنين ـ كه در بعضي از نقلها آمده است ـ در راستاي رضاي پروردگار، مطلوب است وگرنه ارزش نفسي و مطلوبيت ذاتي ندارد.

آن حضرت در مسير سفر كربلا وقتي به منزل شراف رسيد ـ پس از ملاقات با حرّ و سربازان او ـ هم بعد از نماز ظهر سخنراني كرد و هم بعد از نماز عصر. در سخنراني دوم فرمود: «أيّها النّاس فَإِنّكم إِن تَتّقواالله و تعرفوا الحَقّ لِأهله يَكن أرضي لِلّه عنكم»؛ (همان/377)

[مردم! اگر تقواي الهي را پيشه خود كنيد و بپذيريد كه حق در دست صاحبانش باشد موجب رضاي خدا خواهد بود.] آن گاه خود را معرفي كرد و فرمود: ما اولي از ديگران هستيم . اين جمله روحيه تحصيل رضاي الهي را در جامعه القا و تقويت ميكند.

قبل از حادثه كربلا، سالهاي آخر خلافت معاويه، امام حسين(ع) در سفر حج خطبهاي در منا خواند و از اوضاع جاري كشور اظهار ناخشنودي نمود.

در پايان خطبه فرمود: «أَللّهمَ إِنّك تَعْلم أَنّه لَم يكن ما كان مِنّا تَنافساً في سُلطانِ ولا اِلتماساً من فضُول الحُطام ولكن لنُري المَعالم مِنْ دينك و نظهر الإِصلاح في بلادك ويأْمن المظلومون من عبادك و يُعمل بفرائضك وسننك وأحكامك»؛ (تحف‎العقول/239) [خدايا تو ميداني كه اين تلاشها و اقدامها نه به منظور رقابت در سلطنت و حكومت است و نه به منظور دستيابي به ثروت و نعمت مادي. بلكه ميخواهيم اصول و ارزشهاي دين تو را آشكار كنيم و آنها را ارائه دهيم و اصلاح در مملكت تو پديد آوريم و مظلومان از بندگان تو امنيت پيدا كنند و احكام و قوانين تو مورد عمل قرار گيرد.]

مسئله اصلاح در امّت در وصيت نامه امام حسين(ع) نيز، كه آن را قبل از حركت از مدينه نوشته، آمده است. ليكن هيچ يك از اظهار معالم دين، اصلاح در بلاد، ايجاد امنيت براي مظلومان، اِحياي احكام الهي و مبارزه با بدعت، چيزي نيست كه منافاتي با رضايت خدا داشته باشد يا غير آن باشد بلكه عين تحصيل رضاي اوست.

البته امام حسين(ع) اين را خصلت شخصي خود نميداند، بلكه خصلت اهل بيت را چنين بر ميشمرد: «رِضي الله رِضانا أَهل البيت». (بحار 44/367)

: آية الله جوادي آملي
حماسه و عرفان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.